Intervju: Trine Bjervig

Hans & Grete. (Hederlig omtale Landskonkurransen 2017) Foto: Trine Bjervig

Trine Bjervig ble nylig kåret til Årets fotograf NFF i Landskonkurransen 2017. Det har ennå ikke helt gått opp for henne.

Tekst: Christine Tolpinrud Foto: Trine Bjervig

– Jeg er kjempeglad og takknemlig og rørt for at det ble meg. Det føles helt fantastisk og surrealistisk, sier Trine Bjervig på telefon fra Tønsberg.

Trine har deltatt i Landskonkurransen i flere år og gjort det skarpt med mange gode plasseringer. Men det var en overrasket og veldig beveget fotograf som mottok prisen under utdelingen i Drammen i mars.

– Jeg tror at jeg aldri har turt å tenke at jeg kunne få førsteplassen.

Hun vant med fire bilder som skilte seg ut fra mye som er premiert i konkurransen tidligere – og også fra hennes eget virke.

– Det er nyfødtfoto jeg har spesialisert meg på, men jeg lurer på om det er litt for nytt her i Norge. Det vi er vant med å se, er modeller vi har kontakt med, og som har et utrykk som fanger oss. Nyfødtbilder er annerledes. Det er stort sett sovende barn som ikke formidler noe uttrykksmessig, sier Trine.

– Så da tenkte jeg at jeg prøver et år å sende inn litt andre ting enn det jeg jobber med. Og det gikk jo bra.

Trine gikk til topps med bildene ”Stuck in the Middle” og ”The Farmer’s Daughter”, som er egne prosjekter med datteren som modell, samt ”Les Misérables” og ”Hans & Grete”, som er tatt under oppdrag med kunder.

Juryen begrunner prisen med blant annet teknisk dyktighet og kreativitet.

– Årets fotograf viser at hun behersker det tekniske på en profesjonell måte. Bildene har et kreativt og spennende uttrykk, og hvert bilde inneholder en klar og lesbar historie samtidig som det overlates til seerens fantasi selv å tolke bildene. Juryen ble betatt av fotografens kontakt med modellene og det resultatet som dette gir i form av sterke uttrykk. Komposisjon og fargebruk er behersket på en måte som forsterker helhetsinntrykket, uttaler juryen.

The Farmer’s Daughter. (Bronse). Foto: Trine Bjervig

Magi i mørkerommet

Men tilbake til begynnelsen. For Trine husker godt sitt første møte med fotografiet.

– Det var magisk! Jeg tok foto valgfag på ungdomsskolen og fikk frysninger første gang et bilde ble fremkalt i mørkerommet.

Trine fikk mørkerom til konfirmasjonen og begynte etterhvert på fotostudiet på Idefagskolen i Tønsberg. Under utdanningen fikk hun barn, og de neste årene jobbet hun med helt andre ting enn foto. Da hun tok opp utdanningen igjen noen år senere, var fokuset på reklamefotografi.

– Jeg hadde en lærer som var reklamefotograf og ble pusha veldig på det. Da jeg var ferdig bygde jeg et studio med hvite vegger og fotograferte alt – interiører og eksteriører, produkter. Men jeg ble veldig lei, veldig fort, sier hun.

Etter et år begynte hun å lure på om det egentlig var dette hun ønsket å drive med.

– Det endte med at jeg reiv den hvite veggen og begynte å bruke farger og løse kulisser som jeg kunne tilpasse hver fotografering. Plutselig ble det mulig å skape noe – og gøy å jobbe. Og jeg oppdaget at jeg ble mer gira av å fotografere barn enn pilleesker, forteller hun.

Det gikk ikke lenge før oppdragene begynte å komme inn, og Trine kunne etterhvert konsentrere seg om barnefotograferingen og legge reklamen på hylla. Hun liker seg best når hun får fotografere barn under ett år, og begynte tidlig med nyfødtfotografering. De siste årene har hun sett markedet for fotografering av de aller minste både øke og endre seg.

– Det har doblet seg hvert år. Jeg hadde kanskje 20 kunder første året, og alle kom fra Oslo, forteller hun.

I dag har trenden spredd seg, og bildeuttrykket har gått gjennom flere forandringer.

– I starten var det veldig mye rekvisitter, men nå er det tonet ned. Jeg tror det har med interiørmoten å gjøre. Da jeg startet var det i shabby chic-tiden, og det har vært mye lyst interiør og ønsker om lyse bilder. Nå snur trendene til å bli mer farger og mørkere interiør. Jeg merker at folk er mer åpne for mørkere bilder, noe jeg er veldig glad for, forteller hun.

Interiørmoter til tross, spesielt en ting preger hennes egne bilder.

Les Miserables (Hederlig omtale). Foto: Trine Bjervig

– Jeg er veldig glad i gamledager, gammeldagse klær og farger og rekvisitter. Jeg pleier å si at jeg lever i feil århundre – og det gjenspeiles nok i alt jeg gjør, jeg ser at det ofte blir synlig i bildene.

Viktig å trives på jobb

I disse dager holder Trine på å bygge nytt studio. Hun har flyttet med familien til et småbruk på Revetal, og låven skal bli til et 160kvm stort studio, som etter planen skal åpne 1. august. Fra å ha kun ett rom tilgjengelig, skal hun få tre rom hvor hun kan fotografere, ta imot kunder og ha visninger. Når hun nå nærmest skal jobbe hjemmefra, håper hun også på mer tid til egne prosjekter. Og nettopp dette med tid er en faktor for Trine, som har tatt et valg om hva som er viktig i egen jobbsituasjon.

– Det å trives i jobben og at det er gøy å gå på jobb er viktigere enn å tjene mye penger. De første årene jobbet jeg så mye at jeg nesten ikke så familien. Og jeg trivdes ikke med det, sier Trine.

– Nå har jeg valgt å jobbe mindre, og gleder meg til hver fotografering.

fotografbjervig.no

Intervjuet ble først publisert i Fotografi 4/2017