Sterk plassering i verdensmesterskapet i fotografi

Verdensmesterskapet i fotografi 2017
Det norske teamet med diplomet. fv. Jens Eldøy, Søren Sviland, Truls Løtvedt og Terese Samuelsen. Foto: Marius Iversen

Med to medaljevinnere og to topp ti-plasseringer havnet det norske landslaget på en fjerdeplass i verdensmesterskapet i fotografi – World Photographic Cup 2017.

Under en utdeling i Yokohama, Japan i dag ble vinnerne av årets verdensmesterskap i fotografi – World Photographic Cup 2017 – kåret. Det norske landslaget stilte med fire finalister, og to av disse fikk medalje. Norge var eneste land med to medaljevinnere.

Andreas Kalvig Andersons komposittbilde av en simpel husflue fikk sølv i naturfotokategorien, Terese Samuelsens energiske “Himmelsk”, fikk bronse i bryllupskategorien, Søren Svilands fotografi av en ørn på fiskejakt ble tildelt  8. plass i naturkategorien, mens Bjørn Tore Stokkes bilde av Lars Jacob ble nummer 9 i portrettkategorien.

Her kan du lese mer om bildene og hvordan de ble til: fotografforbundet.no/2017/01/nff-fotografer-til-finalen-i-verdensmesterskap/

Terese og Søren var selv tilstede for å ta imot sine priser. Tilstede var også leder i Norges Fotografforbund, Truls Løtvedt for å motta fjerdeplassen. Han beskriver resultatet som helt fantastisk.

– I tillegg til de individuelle resultatene, fire finalister, som hver for seg er imponerende, er det nesten naturstridig at lille Norge skal oppnå en slik plassering. Topp 4  i WPC – verdensmesterskapet i fotografi – hadde jeg ikke turt å håpe på, selv om jeg kanskje kunne drømme. Ingen av de øvrige 26 nasjonene kan skilte med to medaljer, og det gjør at våre fire finalister hever vårt lag sin prestasjon til et svært høyt nivå, sier Truls og legger til:

– Det er en realitet at Norge i denne konkurransen hadde like mange finalister som USA, Spania, Slovakia og Russland, og vi ser at vi er fullt på høyde med disse store foto-nasjonene.

Førsteplassen gikk i år som i fjor til Portugal, mens USA som vant i konkurransens første to år (2014 og 2015) kom på andreplass. Russland tok tredjeplassen.

Løtvedt beskriver resultatet som inspirerende.

– I et annet perspektiv, på lengre sikt, håper jeg at dette resultatet sender oppmuntrende signaler til alle våre medlemmer og kolleger. Vårt initiativ om å la våre medlemmer måle og vise styrke på denne verdensomspennende arenaen ser vi nå bærer frukter, og det er vi veldig glade for å ha lyktes med.

World Photographic Cup ble i år arrangert for fjerde gang med 26 deltakerland fra fire kontinenter. Til sammen har flere enn 400 fotografer deltatt i konkurransen. Fotografene og arbeidene er utvalgt av hver nasjons ledende fotograforganisasjon, og i Norge er det Norges Fotografforbund som står for dette.

Her er vinnerbildene:

Sølvmedalje i kategorien natur. Foto: Andreas Kalvig Anderson
Bronsemedalje i kategorien Bryllup. Foto: Terese Samuelsen
8. plass i kategorien natur. Foto: Søren Sviland
9. plass i kategorien portrett. Foto: Bjørn Tore Stokke

Se flere vinnerbilder på worldphotographiccup.org