NFF-fotografer til finalen i verdensmesterskap

75851e3b-478a-47d9-b619-1e503f657236Andreas Kalvig Anderson, Søren Sviland, Bjørn Tore Stokke og Terese Samuelsen har gått til finalen i verdensmesterskapet i fotografi – World Photographic Cup.

I natt ble finalistene i årets World Photographic Cup annonsert under arrangementet Imaging USA i San Antonio, og hele fire fotografer fra det norske landslaget er blant dem. Andreas Kalvig Anderson og Søren Sviland er på topp ti i kategorien natur, Bjørn Tore Stokke er finalist i kategorien portrett, mens Terese Samuelsen er blant de ti beste i kategorien bryllup.

Leder i Norges Fotografforbund, Truls Løtvedt, er godt fornøyd med at hele fire norske fotografer har havnet blant de ti beste.

– Det er svært gledelig at norske fagfotografer hevder seg såpass sterkt i konkurranse med de utvalgte deltakerne fra de 26 nasjonene, sier han.

World Photographic Cup arrangeres i år for fjerde gang med 26 deltakerland fra fire kontinenter. Fotografene og arbeidene er utvalgt av hver nasjons ledende fotograforganisasjon, og i Norge er det Norges Fotografforbund som står for dette.

Med et totalt antall deltakende fotografer på rundt 400, er resultatet imponerende.

– Jeg er stolt på våre medlemmers vegne, og glad for å være leder for en organisasjon som på denne måten hevder seg i verdenstoppen. Vårt initiativ om å la våre medlemmer måle og vise styrke på europeiske og verdensomspennende mønstringsarenaer bærer frukter, og det er vi veldig glade for å ha lykkes med. Det skal bli utrolig spennende å se hvor disse finalistene havner i den endelige premiesammenhengen, når dette offentliggjøres i Yokohama, sier Truls.

Den endelige plasseringen annonseres og deles ut under en storstilt seremoni i Yokohama, Japan 23. februar.

Totalt 18 fotografer deltok fra Norge i årets WPC: Tone B. Haugerud, Natalia Pipkina, Eir-Jørgen Bue, Elisabeth Haig Jacobsen, Kim Tjelde Fauskrud, Pia Sønstrød, Andreas Kalvig Anderson, Terese Samuelsen, Søren Sviland, Dag-Asle Langø, Bjørn Tore Stokke, Hans Jørgen Brun, Beate Willumsen, Grete Owren, Therese Bjørnsen Kirkesæther, Frøydis Geithus, Eva Helene Storm Hanssen og Terese Samuelsen.

Se alle finalistene og les mer om konkurransen på WPCs nettsider

Norges Fotografforbund sendte også inn bilder til fjorårets konkurranse. Da kom Dag-Asle Langø til finalen med et bilde av Nidarosdomens guttekor.

Vi gratulerer og ønsker lykke til i Yokohama!

Les mer om de norske finalistene og bildene deres under:

Andreas Kalvig Anderson

En simpel husflue har sendt Stavangerfotograf Andreas Kalvig Anderson til finalen. Bildet er tatt på kjøkkenbenken, i samarbeid med Søren Sviland.

– Vårt samarbeid er en kombinasjon av min biologikunnskap og tekniske fotografering og hans hjemmelagde stackingrigg og mekaniske innsikt, forteller Andreas.

– Bildet er satt sammen av ca. 30 bilder for å oppnå den nødvendige dybdeskarpheten. Jeg valgte dette bildet fordi det er enkelt og ikonisk og det viser en verden som de fleste ikke ser i det daglige, men som alle har godt av å se mer av.

Andreas har drevet med foto i 12 år, og som fotograf siden 2012. Han jobber både på oppdrag og med egne prosjekter.

da-009-nfflk16352-floge
Foto: Andreas Kalvig Anderson

Søren Sviland

Søren Svilands bilde av en ørn er blant finalistene i naturkategorien. Siden han solgte studioet og forretningen på Nærbø i 2000, har 79-åringen slettes ikke sluttet å fotografere. Men nå har han byttet ut barn og brudepar med villmarka og yrket har blitt en hobby.

Søren har et enkelt svar på hvorfor han valgte å sende inn akkurat dette bildet av en ørn.

– De er fantastiske fugler! Å se dem komme mot deg – med et vingespenn på 2,50 m.- møter havflaten – og stiger til værs igjen med en stor fisk i klørne – det gir deg et aldri så lite kick! Vi satt i en liten båt – og plutselig var den der!

ok-121-nfflk16215-fiskelykke
Foto: Søren Sviland

Bjørn Tore Stokke

Bjørn Tore Stokke havnet blant de ti beste i portrettkategorien, for et bilde som også kom høyt opp i Landskonkurransen 2016. Bildet ble til under et oppdrag for Hadeland Gjensidige brannkasse sin jubileumsavis.

– Lars Jacob har vært trofast kunde der i mange år og de ville gjerne ha et portrett av han slik han er. Da var det naturlig for meg å fotografere han i sitt verksted med pipa i munn slik som vi ofte ser han, sier Bjørn Tore, som har jobbet som fotograf i 19 år og driver eget studio på Gran i Hadeland.

Dette portrettet er han selv godt fornøyd med.

– Det viser Lars Jacob som han er, med glimt i øyet. Samt det fantastisk fine lyset som kommer igjennom vinduet både foran og bak han.

po-033-nfflk16172-lars-jacob
Foto: Bjørn Tore Stokke

Terese Samuelsen

Trondheimsfotograf Terese Samuelsen har gått til finalen i kategorien “Bryllup” med bildet “Himmelsk”.

– Bildet ble tatt en varm sommerkveld på Byneset i Trondheim, og for meg illustrerer det på en spennende måte den energien både brudeparet og festfølget utstrålte den dagen, sier Terese.

Terese tok svennebrevet som fotograf i september 2016. I dag jobber hun som portrettfotograf hos TiTT Melhuus, og bruker også mye tid på personlige prosjekter hvor hun lar seg inspirere av både dokumentar, kunst- og kommersielt fotografi.

br-086-nfflk16202-himmelsk
Foto: Terese Samuelsen