Miriam Skeide Brandstad er Årets fotograf NFF 2016

Foto: Henriette Time

Fotograf Miriam Skeide Brandstad ble søndag kveld, 3. april, kåret til ”Årets Fotograf NFF 2016”, Norges største konkurranse for fagfotografer i regi Norges Fotografforbund. Premieutdelingen fant sted på Norges Fotografforbunds landsmøte som i år arrangeres i Stavanger 3.–6. april.

Hun ble premiert for bildene ”Fall in love”, ”Min pappa er sterkere enn din”, ”Framtiden i våre hender” og ”The unbreakable love of sisters”.

Juryen begrunner prisen slik:

«Det er ingen tvil om at dette er en fotograf som fortjener tittelen Årets Fotograf. Samtlige bilder holder et høyt nivå både teknisk og uttrykksmessig. Bildene er godt gjennomtenkt og viser god planlegging med kloke valg. Resultatet blir fire sterke og stemningsfulle bilder. Bildene dreier seg om noe av det viktigste når det kommer til billedpsykologi og bruk av fotografi i et hjem; relasjoner mellom mennesker. I bildene kan de føle at de tilhører hverandre og er ønsket. Fotografen viser særpreg, men samtidig god variasjon og bredde. Fantastiske, sarte farger og god sorthvitt. En fryd for øyet fra en verdig vinner. Mangler det et ord her, så må det være perfeksjonisme.»

Miriam Skeide Brandstad driver Mitt Lille Studio på Averøy, og har spesialisert seg innen nyfødt, baby- og barnefotografering, selv om hun også tar andre oppdrag. Hun kom nylig hjem med 3 Silver Awards fra Wedding and Portrait Photographers International (WPPI) i Las Vegas. I tillegg har hun hentet hjem priser fra Federation of European Photographers og hun har markert seg på Norges Fotografforbunds landskonkurranse før.

Juryen besto i år av juryformann Kenneth Linge, og jurymedlemmer Stig Håvard Dirdal, Frida Bringslimark, Jan Nordtveit, Marion Haslien og Agnete Brun.

I tillegg til hovedvinneren «Årets Fotograf NFF 2016» er vinnere av ÅRETS BILDER i kategoriene:

Portrett: «Kunstner Rune Furelid» av Andreas Eikeseth Nygjerd, gull (Sandane)

Bryllup: «Himmelsk» av Terese Samuelsen, gull (Hovin i Gauldal)

Barn: «Maximilian» av Dag-Asle Langø, sølv (Trondheim)

Familie/gruppe: «Ballerinadream» av Tone B. Haugerud, sølv (Mysen)

Åpen klasse: «Isbjerget» av Kristoffer Wittrup, gull (Trondheim)

Digitalt arbeid: «I beat cancer» av Elisabeth Haig Jacobsen, sølv (Rjukan)

Årets Student: Marianne Melhus Gautvik (Tiller)

182 fotografer har levert inn 720 arbeider til årets Landskonkurranse. Det ble i år utdelt 5 gull, 15 sølv, 14 bronse og 284 hederlige omtaler.

Om konkurransen

Norges Fotografforbunds landskonkurranse er åpen for alle yrkesutøvende fotografer. Hver fotograf kan sende inn fire fotografier i klassene; Portrett, Bryllup, Barn, Familie/gruppe, Digitalt arbeid, Årets student/lærling og Åpen klasse. Fotografen med høyeste poengsum blir Årets Fotograf NFF.

Se vinnerbildene til Miriam Skeide Brandstad under. Se alle premierte bilder på denne siden: fotografforbundet.no/landskonkurranse/

Denne bildekrusellen krever javaskript.