Devegg Ruud: Mester ved en tilfeldighet

02-07-008 Romsdalsfjella
Foto: Devegg Ruud

Æresmedlem i Vestfold Fotograflaug, Devegg Ruud (74), priser seg lykkelig for å ha levd i fotografiets gullalder. Men at han i det hele tatt ble fotograf, er en ren tilfeldighet.

Tekst: Mette Bjerkaas Foto: Devegg Ruud og Studio Expose Linda Varpe & Kristine Hellemo (portrett)

– Jeg ble veldig overrasket. Jeg trodde det skulle være mer jobb å bli æresmedlem, forteller Ruud om utnevnelsen han fikk i sitt 43. medlemsår.

Siden 1971 har reklamefotografen levd av å ta bilder. Da startet han Studio KD sammen med Knut Hoftun Knudsen. De skilte lag etter tolv år. Den dag i dag holder Devegg og kona Astri fortsatt liv i fotograffirmaet i Drammen. Da er det ikke merkelig at 74-åringen har et fullt arkiv å ta fra når han snakker om minner som har prentet seg fast i minnekortet hans. Et av bildene som er klarest er et studio han drev som var 300 kvadratmeter.

– Det var så enormt at vi en gang fikk plass til en lastebil inne, forklarer han.

Videre forteller han om en stor reklame han var med på å lage på messehallen på Sjølyst i Oslo. Ved hjelp av en reklamedesigner lagde de en reklameplakat på åtte ganger elleve meter. Ut gjennom veggen kom det en hånd med VG i.

– Det var så naturtro at naboene ringte vaktmesteren for det så ut som platene som forestilte VG skulle ramle ut av hånda.

Han viser til flere reklameverk, som møbler som kommer ut av veggen og Visakort som flyter over gulvet.

Reklame oppt. for AV Teknikk byrå Harald Johnsen
Reklamefoto for AV teknikk/byrå Harald Johnsen. Fotografert på dias og ikke manipulert. Foto: Devegg Ruud

Naturelsker
Det noe spesielle navnet hans har også sin historie og er verdt en side i historieboka. Han kan slå seg på brystet med at han er den eneste i landet med fornavnet Devegg. Det unike navnet har han fått fra en fjelltopp ved ei seter i Numedal.

– Jeg fikk meg aldri til å spørre mor og far om jeg kanskje ble unnfanget der. Det er ikke umulig, humrer Devegg.

I dag har familien hytte der. Perfekt for den naturglade fotografen. For selv om det er reklamefotografen i Devegg som har brødfødd familien, er det naturfotografen som dukker opp på fritiden. Han forklarer hvordan omverdenen forsvinner og han selv trer inn i sin egen virkelighet når han er ute i naturen og fotograferer. Naturen ble den store interessen etter å ha hatt Per Hafslund som lærer, NRK-profilen fylte TV-skjermen med naturens hemmeligheter i en årrekke. Da valget for yrket kom, var det naturlig at det var naturen som skulle stå i sentrum.

DSC_3852
Devegg Ruud Foto: Studio Expose Linda Varpe & Kristine Hellemo

Tilfeldig valg
Det at han ble fotograf, er en ren tilfeldighet. Det som skulle bli en karriere innen biologi, tok en brå vending da gymnaset han startet på ikke bød på naturfagslinjen som de hadde lovt skulle komme. En yngre Devegg la gymnasplanene fra seg og startet på realfagskolen. I denne tiden fikk han sitt første møte med fotografiets verden og muligheter gjennom faren som jobbet som journalist i Drammens Tidende.

– Jeg tok noen bilder med Rolleiflexen hans. Men så ble det med det, forteller Devegg.

Helt til han besøkte faren på jobb senere.

– Jeg ble med fotografen i mørkerommet for å framkalle bildene jeg hadde tatt tidligere. Prosessen i framkalleren kom fram og traff meg i panna, minnes Devegg.

Det ble en åpenbaring for unggutten som ble så trollbundet at han søkte fotolinja på yrkesskolen i Oslo og kom inn på første forsøk. Siden den gang har foto tatt opp mye av tiden hans. Ikke minst har kona Astri vært som et fotostativ for ham gjennom årene. De tuller med at de traff hverandre i mørkerommet, noe som ikke bokstavelig talt stemmer, men de tok svennebrevet sammen. Konas støtte har gjort at Devegg har levd i luksus, som han selv beskriver det.

Kalender oppt. Reingun tepper, byrå Anstein Holmen
Fotografert for Reingun AS/byrå Anstein Holmen. Fotografert på dias og ikke manipulert. Foto: Devegg Ruud

Kritisk til fotofremtiden
Ifølge naturelskeren har han levd i fotografiets gullalder.

– Jeg må si at det var i den analoge perioden jeg følte meg som en dyktig håndverker og trollmann. Det var da man virkelig måtte kunne faget. Den gangen var det en egen kunst i forhold til i dag. I dag laster man bilde opp i photoshop, og etter to, tre klikk så er det rettet opp.

Det er noe han tror vil påvirke fremtiden til fotografene. Han forteller at han er litt redd når han tenker på hva fotografer går i møte.

– Jeg er litt redd. Jeg sier som en kollega; det er 65 000 fotografer i Drammen. Fotograf er ingen beskyttet tittel og det lider yrket litt av.

Han utdyper med at noen fotografer har en annen jobb ved siden av, de betaler kanskje ikke moms som gjør at de kan utføre jobber billigere – det gjør det vanskelig å konkurrere mot, ifølge Devegg.

– Hva med din egen fotograffremtid?

– Jeg har noen planer, så får vi se. Setter man seg et mål, så har man et press på seg selv, forteller 74-åringen hemmelighetsfull.

Så langt i karrieren har han hatt en større utstilling med naturbilder og et par små i tillegg.

– Jeg var dum som ikke fulgte opp rett etter utstillingen. Jeg burde nok ha smidd mens jernet fortsatt var varmt, forteller Devegg når han snakker om fremtiden.

Tross fotoalbumet av prestasjoner og minner, kom utnevnelsen som æresmedlem brått på Devegg Ruud 29. november da Vestfold Fotograflaug feiret 100 års jubileum.

– Jeg måtte reise meg opp senere på kvelden og takke, for jeg tror jeg glemte det første gangen, forteller han lattermildt.

reklamefoto.no

Saken ble først publisert i NFFs sider i Fotografi 1/2016

Les også:
Kirsti Hovde: Hvert bilde er en mulighet
Arnfinn Johnsen: – Jeg har verdens beste yrke!