Hans Jørgen Brun æresmedlem i Norges Fotografforbund

Hans Jørgen Brun mottok  24. mars 2014 Norges Fotografforbunds ærespris under festmiddagen på NFF sitt landsmøte i Strømstad. Tidligere på dagen leverte han et foredrag som tok pusten av mange tilhørere.

Hans Jørgen Brun er Norges Fotografforbunds mest premierte fotograf opp gjennom årene. Han ble feiret og utnevnt til æresmedlem i forbundet under festmiddagen.

«Hans Jørgen Brun har gjennom et helt liv som yrkesaktiv fagfotograf levert portrettfotografi i verdensklasse», sa Norges Fotografforbunds formann, Truls J Løtvedt.

Hans Jørgen Brun æresmedlem NFF
Hans Jørgen Brun i midten, sammen med æresmedlemmene Søren Sviland til venstre og Arne Knudsen til høyre. Fotograf: Jeanett Haslien

Hans Jørgen Brun har drevet fotografvirksomhet i Bergen i en årrekke, han har markert seg både i Norge og internasjonalt og regnes av mange som nestoren blant norske portrettfotografer. I internasjonale tidsskrifter er han blitt sammenlignet med Arnold Newman, som han i sine unge dager jobbet hos i New York, og Yousuf Karsh. Han har også hatt flere høyt premierte lærlinger, som har fått en faglig tung start hos Brun.

Det var våre æresmedlemmer Leif Preus og Thor Melhuus som fremmet forslaget om å utnevne Hans Jørgen Brun til nytt æresmedlem. Desverre fikk ikke Leif Preus oppleve dette, da han gikk bort i fjor. Thor Melhuus hadde heller ikke mulighet til å delta.

Sagt om Hans-Jørgen Bruns bilder:

«Bruns kunstnerportretter er forbausende varierte, selv om de følger en lang tradisjon innenfor både maleri og fotografi. De gir ikke uttrykk for Bruns egen oppfatning av kunstnerrollen, men forsøker snarere å gi et bilde av den kunstner som han portretter. Derfor er kontrastene store, som mellom portrettene av Dag Solstad og Odd Nerdrum, eller av Harald Sæverud og Georg Johannesen. Man har sagt om Arnold Newman at uansett hvem han portretterer, så er fotografiet umiskjennelig Newmans. Det kan man ikke i samme grad si om Bruns, fordi han er mer opptatt av de kunstnerne han retter linsen mot enn av å gi sine egne bilder brunske særtrekk. Og det er avgjort en styrke, slik jeg ser det.» – Gunnar Danbolt, professor i europeisk kunsthistorie på Universitetet i Bergen.

Boken «Med åpne øyne» med portretter av Hans Jørgen Brun omtales slik av profilerte beundrere:

«Flere av portrettene vil stå igjen som noe av det betydeligste som er laget i norsk fotografisk historie. Boken er en hyllest til det menneskelige ansikt, uttrykket, huden, nervene, felleskapet – og tiden.» – Morten Krogvold, fotograf.

«Brun våger å forme sine fotografier med en indre dramatikk, skape en situasjon og gi den dybde. Slik åpner hans bilder tiden, og lar hvert øyeblikk få vibrere slik at vi både lykkelig og tankefullt er med ham i hvert eneste lille klikk. »– Kjetil Bang-Hansen, regissør.

Han har i årenes løp mottatt en rekke utmerkelser:

European Master of Photography – Køln 1978

FBIPP – 1978 (den høyeste Britiske utmerkelse for faglig arbeid)

En rekke gullmedaljer i Norges Fotografforbunds landskonkurranse

Kodak European Gold Award, vinner av Nordisk konkurranse – 1994

Foredragsholder og seminarleder i USA, England, Tyskland, Frankrike, Belgia, Nederland,

Island, Sverige, Danmark og Norge

Formann i Norges Fotografforbund 1982-84

President i Nordisk Fotografforbund 1983-85

Utstilling og foredrag på Photokina-messen i Køln, Tyskland

Utstillinger i Trondheim Kunstmuseum – Oslo Rådhus – Preus Fotomuseum

Brandt`s Klædesfabrik (Århus) – Bryggen Museum – USF Kulturhuset i Bergen